Grop Mikael Sjögren

Stämspel och Västerdalslåtar

Grop Mikael Sjögren är uppväxt i Malung och kom tidigt i kontakt med musiken. Hemma i Malung blev det främst låtspel som erbjöds. Låtar efter bland annat Lejsme Per, Troskari Erik och Herman Strömberg spelades flitigt både i spelmanslaget och med spelvänner.

Förutom hans gedigna och speciella låtspel är han en eftertraktad musiker. Han arbetar bland annat som stämledare för violastämman i Kungliga Filharmonikerna i Stockholm. Man kan nästan säga att Mikael är ett levande musikaliskt väsen. Han har ett starkt uttryckssätt som gör sig gällande i många olika genrer. I Mikaels närhet kan man både höra, se och känna hur det sprudlar av musik, harmonier och stämmor i spelet.

Mikaels stämspel är känt i många folkmusikkretsar. Han leker fram melodigångar och arrangemang utanför de gängse folkmusiknormerna och strävar hela tiden efter klanger som skapar nyfikenhet. Stora delar av sin fritid ägnar han åt arrangering och komponerar musik för både folkmusik och klassisk musik. Grop Mikael Sjögren är riksspelman och medlem i Malungs Spelmanslag, TrioDe3 och folkmusikgruppen Krackel Kapell. Han är också en flitigt anlitad studiomusiker Inom populärmusik.

Under kursen får du spela låtar från övre Västerdalarna och arbeta med Mickes stämspel. 
https://open.spotify.com/artist/0guPSyUpqlScIaN4fY1lfE?si=_IObJZZETr2vkDKAvjX_CA

Olav Luksengård Mjelva

Røroslekar

Olav Luksengård Mjelva kommer från Røros i norra Sør-Trøndelag. Han började spela fiol vid sjuårsåldern och några år senare började han spela Hardangerfela. Han är grundare och medlem i både  norska och svenska ensembler som SVER, och The Nordic Fiddlers Bloc, en trio som specialiserat sig på norsk, svensk och shetländsk folkmusik samt Rydvall / Mjelva duon. Utöver detta är han också med i Copper City Ramblers och flera andra projekt. Han har också skrivit musik för flera dokumentärer, kortfilmer och teaterprojekt och är en ofta anlitad studiomusiker. Olav har fått många prestigefyllda priser för sin musik bland annat tilldelades han titeln årets norska folkmusiker år 2013. 

Olav är en eftertraktad instruktör och dansmusiker både i Norge och utomlands. Under kursen får du lära dig Rørospolser och en och annan vals och Reinlender.
https://open.spotify.com/album/5ZVSxKXolaRNKPBqEJZP8R?si=GROzTNO1RRuujFuXpwSsLA

Matts Arnberg

Låtar och komp från Nedre Västerdalarna

Matts Arnberg är född och uppvuxen i Dala-Floda och började spela i kommunala musikskolan. Där blev han tidigt intresserad av bygdens folkmusik. Hemma i Floda verkade spelmännen ”bröderna Tillman” som satte stark prägel på folkmusiken i nedre Västerdalarna. Flodamusiken karaktäriseras av ett medryckande, positivt och drivfullt spel mycket tack vare det speciella kompet, sekunderingen eller som man säger i byn ”stryk ätter”.

Tillmännen bevarade det äldre sättet att få ett fylligt spel genom att sekundera. Med olika ackord och stråkföring får man på det sättet fram ett drivfullt komp. Riksspelmannen Matts är den idag som främst för traditionen vidare efter Tillmännen.

Matts arbetar som violinist i Kungliga Filharmoniska orkestern i Stockholm och sedan flera år undervisar han i violin, ensemblespel och är ansvarig folkmusikutbildningen vid musikskolan Lilla Akademien i Stockholm. I närmare 40 år arrangerat konserter under Komidsommaren i Dala-Floda – en minifestival där Flodas rika folkkultur på olika sätt vävs in.

Under kursen får du lära dig låtar från Floda och arbeta med den typiska Tillman sekunderingen, ”styk ätter”.

Mats Berglund

Låtar på Gränsen

Mats Berglund, som är född och uppväxt i Köla i västra Värmland, började spela fiol redan i sjuårsåldern. Hans första läromästare var Ola Jonasson från Hotagen i Jämtland. Ola hade lärt låtar av sin morfar som var Erik Larsa från Ansätten. Genom Ola fick Mats lära sig Lapp Nilspolskor och det var detta som visade vägen in i den traditonellafolkmusiken. I 1970-talets folkmusikvåg började Mats att forska i den musik som spelats i gränsbygderna mellan Värmland och Norge och framför allt den assymetriska tre-takt som bl a folkmusikupptecknaren Einar Övergaard redan i slutet av 1800-talet beskrev i sina anteckningar om den musik han upplevde i gränslandet.

Sedan 1989 arbetar Mats som lärare i folkmusik på fiol på Musikhögskolan Ingesund och i skrivande stund läser han en master i folkmusik I Rauland, Telemark. I masterprojektet , med rubriken ”Gränslös tre-takt”, jämför Mats de fonografinspelningar som folkmusikforskaren O M Sandvik gjorde 1921 med gränsspelmännen Johan Elgshöen, Trysil, Martinus Amundsen från Elverum och Spaken från Särna. I spelkursen i Sälen kommer han att lära ut låtar från denna spännande undersökning.

Mats Berglund kommer också att vara spelman åt Veslemøy Nordset i Finnskogspolsen. Veslemøy är tillsammans med Bjørn Hol Haugen de som betytt mest för revitaliseringsarbetet med den dans som från första början kallades för Polsdans från Gravberget. Veslemøy och Bjørn Sverre har på ett tydligt sätt satt ljus på den dans som dansats till den ”korta trean ”. Inte minst genom första pris i pardans på Landskappleiken och genom otaliga kurser i Norden och övriga världen
https://open.spotify.com/album/3qiTuYK7iqpsWOUEj0LRmY?si=RbByIsOCTaKVFIaGpnxygw